Periode 1955 t/m heden
Vanaf 1955 t/m 1958 vinden er omvangrijke spoorwerken plaats naar aanleiding van de lange wachtrijen auto's en andere weggebruikers in het begin van de 50'er jaren. Men kiest er voor om een nieuw stationsgebouw te bouwen met verhoogde sporen (strikt genomen haltegebouw maar in de volksmond is stationsgebouw ingeburgerd) en is een van de eerste viaductstations in Nederland; naar een ontwerp van architect Koen van der Gaast.
![]() nieuw en oud 21 april 1958 foto: vd Meene [Had-209] |
Opening nieuwe station (Had(2)) was in 2 delen gesplitst-spoor 1 richting Haarlem geopend in weekend 12/13 April 1958 en spoor 2 richting leiden geopend weekend 26/27 April 1958. Na die volledige opening werden blokpost en noodsporen met perrons opgeruimd,wachterswoning nr 28 al gesloopt in 1957 en de trambrug zag de laatste tram op 30 Augustus 1957 en alras begon men toen met verhoging van het spoor en met spoorviaduct voor de toen in aanleg zijnde Randweg en verder noordwaarts nog een fietserstunneltje voor de toen geplande hoogste flat van Haarlem (start bouw in 1960, gereed 1962... beter bekend als Haarlem Hoog). Spoorverhoging had vooral veel invloed aan de noordzijde van het spoor. |
Na de opening van het gloednieuwe stationsgebouw is men de grondkeermuren gaan bouwen aan de westzijde en de hellingbaan aan de westzijde gaan realiseren;opmerkelijk is dat oostzijde geen hellingbaan heeft gehad-om toch beneden te geraken had men aan zuidpunten perrons een onbeveiligd overpad aangebracht. De eerste jaren na opening verlopen vrij rustig. Een in 1959 afgekeurd plan voor een Rijwielstalling aan westzijde vind in gewijzigde vorm toch plaats in 1963 en opent in 1964 haar deuren en bood ook onderdak aan taxibedrijf Jansen wat daarvoor aan Zandvoortselaan nabij Blokpost was gevestigd. |
![]() gesloopte trambrug - vd Meene, 21 April 1958 [Had-251] |